Elokuvateatterin
valot ovat sammuneet ja ensimmäinen elokuva alkaa pyöriä. Päivällä on
jännitetty löytääkö yleisö paikalle, ollaanko markkinoinnissa onnistuttu. Minua
jännittää nyt aivan muu. Istun tekstityskopissa korkealla yleisön takana.
Tehtäväni on tekstittää elokuva. Teksti itsessään on toki valmis, mutta
elokuvan festivaalikopiossa on vain englanninkielinen tekstitys. Tšekkiläinen
teksti on näppäiltävä manuaalisesti oikeaan aikaan ja oikeassa tempossa.
Teknisesti tehtävä ei ole vaikea, mutta vaatii suurta keskittymistä. Tunnen
olevani paljosta vastuussa.
Prahassa järjestettiin viime lokakuun
alkupuolella Aki Kaurismäki -elokuvafestivaali, joka esitteli viiden päivän
aikana kaikki Kaurismäen kokopitkät elokuvat. Kunnianhimoisen hankkeen toteutti
yhteistyössä art house -elokuvateatteri Kino Aeron kanssa kolmihenkinen
suomalais-tšekkiläinen työryhmä. Nikke Kaartinen ja Rami Kurth ovat molemmat
asuneet Prahassa pitkähkön ajan ja ovat molemmat tšekin kielen
pääaineopiskelijoita Helsingin yliopistossa. Nikke on sivuaineopinnoissaan
keskittynyt myös elokuvaan. Ryhmän kolmas jäsen Jan Senius on suomalais-tšekkiläinen elokuvafanaatikko ja aloitteleva elokuvaohjaaja. Hän
on myös ryhmän jäsenistä ainoa, joka asuu pysyvästi Prahassa.
Tekijät halusivat rakentaa
festivaalistaan kokonaisvaltaisen Kaurismäki-tapahtuman, joten myös
oheisohjelmaan panostettiin: elokuvateatterin edustalle, asuinkorttelin
suurella sisäpihalla, pystytettiin festivaalikävijöitä varten telttasauna ja
perjantain festivaaliklubilla esitettiin ilmaisnäytöksenä Leningrad Cowboysin
ja Puna-armeijan kuoron keikkataltiointi Total
Balalaika Show. Lauantaina kriitikko Eero Tammi ja ohjaaja-näyttelijä
Miroslav Krobot keskustelivat Kaurismäen maailmasta ja illan huipensi elokuvasta
Mies vailla menneisyyttä tuttu yhtye Marko Haavisto & Poutahaukat, joka
esiintyi elokuvateatterin salissa parisatapäiselle innokkaalle tšekkiyleisölle.
Idea festivaalista syntyi Fanny ja
Alexander –elokuvan näytöksessä Prahan Světozor-teatterissa vuonna 2008. Kyse oli Ingmar Bergmanin tuotantoa esitelleen
retrospektiivin loppunäytöksestä, jossa tulimme ajatelleeksi, että Kaurismäkikin
ansaitsisi oman festivaalinsa. Praha olisi paikkanakin oiva, koska suomalaisten
ja tšekkiläisten mielenmaisemat tuntuvat sopivan yhteen. Rami puhui asiasta
Niken ja Janin kanssa, jotka innostuivat ideasta heti.
Ensimmäinen konkreettinen askel oli
yhteydenotto Kaurismäen tuotantoyhtiöön Sputnikiin kesällä 2010. Sputnikin
sydän ja sielu Haije Tulokas suhtautui ideaan avoimen myönteisesti ja kannusti
hankkeessa eteenpäin. Ajankohdan ja ohjelmiston laajuuden suhteen arvioitiin
eri vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyttiin lokakuuhun 2011 ja siihen, että
esitetään ohjaajan kaikki pitkät elokuvat valikoidun retrospektiivin sijaan.
Ratkaisevaa oli juuri Sputnikin kannustus ja heidän hyvät yhteytensä Suomen
elokuvasäätiöön, joka tarjosi elokuvakopiot maksutta festivaalin käyttöön.
Kun ajankohta oli lyöty lukkoon ja
yhteistyöstä sovittu Kino Aeron kanssa, alkoi totinen toiminta. Hankkeestaan
innostunut työryhmä kirjoitti apurahahakemuksia, etsi yhteistyökumppaneita sekä
rakensi oheisohjelmaa, markkinointia ja festivaalin kokonaisilmettä. Käsiin
putoavat asiat tuntuivat loputtomilta ja hallitsemattomilta. Tapahtuman nimeksi
valittiin Mies, tupakka ja kaipaava katse
– Muž, cigareta a toužebný pohled, perustuen Kaurismäen vastaukseen kysymykselle: mitä olet elokuvaohjaajana
oppinut kuvaamaan?
Työnjako ryhmän sisällä oli käytännön
syistä melko selkeä. Jan Senius ainoana pysyvästi prahalaisena hoiteli yhteydet
Aeroon ja muihin tshekkiläisiin kontakteihin. Suomessa käytännön asiat jäivät
Ramin ja Niken hoidettaviksi. ”Yhdessä kuitenkin tehtiin, fiilis oli koko ajan
hyvä. Keskusteltiin asioista ja päätökset tehtiin ja vastuu kannettiin yhdessä”,
toteaa Jan.
Festivaalin ajankohtaa kytättiin
pitkään Kaurismäen Le Havre-uutuuden
kiilto silmissä. Tiedettiin, että uuden elokuvan Tšekin ensi-ilta kruunaisi
festivaalin ja tekisi siitä todella ainutlaatuisen. Päätöksenteon hetkellä asia
jäi kuitenkin sattuman varaan, sillä Cannesin elokuvajuhlilla esitellyn
elokuvan myynnistä Tšekkiin
ei vielä tuolloin ollut tietoa.
Kun tieto kaupasta tuli, alkoi
festivaalijärjestelyiden vaikein yksittäinen vaihe. Tšekin levitysoikeudet
ostanut yhtiö kaavaili ensi-iltaa tammikuulle ja oli täysin haluton myöntymään suomalaisfestivaalin
toiveeseen ennakkoesityksestä. Asiaa mutkisti Uherské Hradištěssa kesällä
järjestetty elokuvafestivaali, jonka ohjelmistoon Le Havre päätyi siksi, että itse Kaurismäki vieraili tapahtumassa.
Lopulta Le Havre saatiin myös Prahaan – kuuleman mukaan Kaurismäen
henkilökohtaisesta pyynnöstä ja hellällä painostuksella. Joka tapauksessa
kaiken a ja o oli jälleen Sputnikin tuki hankkeelle. Vaikka työryhmä joutui Tšekin ensi-illan sijasta tyytymään
Prahan ennakkoon, oli Le Havre lottovoitto,
jonka ympärille festivaalin markkinointia ja lipunmyyntiäkin saattoi rakentaa. Huolimatta
siitä, että elokuvan lipputulot oli nyt jaettava paitsi elokuvateatterin, myös
nihkeäksi yhteistyökumppaniksi osoittautuneen paikallisen levitysyhtiön kanssa.
Yhteistyö tšekkiläisten kumppanien
kanssa oli pääsääntöisesti sujuvaa, vaikka levitysyhtiön lisäksi myös Kino Aero
tuntui välillä heittelevän kapuloita järjestäjien rattaisiin. Teatterissa
tunnuttiin tietävän liki kaikista asioista enemmän kuin työryhmä, jonka ideoita
kokonaistapahtumista ei aina haluttu ottaa huomioon. Keskeinen näkemysero oli
festivaalin kokonaisilme. Työryhmän tavoitteena oli järjestää yhtenäinen viiden
päivän tapahtuma siinä missä Aero olisi mieluusti tyytynyt mahdollisimman
yksinkertaiseen retrospektiiviin ilman oheisohjelmaa.
Kun viimeinen valtti – festivaalin
tapahtumapaikka – oli Aerolla, kompromissit olivat välttämättömiä. Näistä
suurin oli kuitenkin tarpeeton ja ikävä: elokuvateatterin baari, jonka
täydellinen saneeraustyö päätettiin yllättäen ajoittaa festivaalin päälle. Kun
tapahtuman ajankohtaa Aeron kanssa sovittiin, oli se ilmoittanut baarin olevan
ehdottomasti valmis festivaaliin mennessä. Toisin kuitenkin kävi ja tila näytti
päivä ennen avajaisia jopa kaurismäkeläisittäin erittäin karulta. Väliaikainen
baari saatiin pystyyn koristelemalla seinät julistein ja ripustamalla
roikkalamppu kattoon. Oluthanan ja Becherovkaa Aeron väki toki pystyi paikalle
toimittamaan, ja lopulta jopa äänentoiston, josta viiden päivän ajan raikui
Kaurismäen elokuvista tuttu musiikki. Se, että festivaalin viisi päivää
vietettiin käytännössä rakennustyömaan keskellä, tuntui loppujen lopuksi kuuluvan
asiaan ja toi mukaan taattua kaurismäkeläistä fiilistä.
Suomalaisjärjestäjien altavastaajan
asemaa neuvotteluissa osoitti myös epätasaisesti jakautunut taloudellinen
riski. Aero veloitti tilastaan vuokraa, mutta halusi kuitenkin osuutensa lipputuloista.
Festivaalipojat joutuivat siis antautumaan nykytalouden negaatioon: mahdolliset
voitot sosialisoitaisiin, mutta tappioista vastattaisiin varmasti yksin. Tätä
taustaa vasten baariremontti ärsytti vieläkin enemmän. Elokuvateatteri ajettiin
vajaatoiminnalle ”sattumalta” juuri silloin, kun taloon oli saatu takuuvarmat
vuokranmaksajat.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Suomalais-tšekkiläisen työryhmän saama palaute
on ollut poikkeuksetta positiivista.Yhden henkilön tosin nähtiin kävelevän ulos
salista ovet paukkuen kesken elokuvan, mutta sitä ei voine laskea järjestäjien
syyksi: Tulitikkutehtaan tyttö ei
vain ilmeisesti täyttänyt hänen odotuksiaan. Paljon kiitollista palautetta tuli
vapautuneesta ja epämuodollisesta tunnelmasta. Aeron vanhaa kantaporukkaa festari
kuulemma muistutti vuosituhannen vaihteen ajoista, jolloin vastaavia
retrospektiivejä oli tapana järjestää useammin kuin viime vuosina.
Sali
on täpötäysi ja tunnelma innostuneen odottavainen. Aki Kaurismäen uusin elokuva
Le Havre on saamassa Prahan
ensiesityksensä. Festivaalijohtajiksi toisiaan tituleeraava työryhmä kiittää
katsojia kaikkien viiden päivän ajan vallinneesta hyvästä tunnelmasta sekä
yhteistyökumppaneita järjestelyiden onnistumisesta. Minulla on ollut ilo
seurata aitiopaikalta festivaaliprojektia idean syntymisestä festivaalin
loppuun asti. Elokuvan tekstityskin oli lopulta oikein hieno kokemus ja olin
ylpeä siitä, että voin auttaa.
Kaiken
kaikkiaan festivaali täytti odotukset. Yhteensä Kino Aerossa vieraili viiden
päivän aikana noin 1 200 katsojaa. Sarjalipun ostaneita oli useita ja
samoja kasvoja näkyi festivaaleilla illasta toiseen. Ulkomaisia vieraita
Prahaan saapui lopulta ainakin Suomesta, Saksasta, Itävallasta ja
Isosta-Britanniasta. Nikke, Rami ja Jan
saivat päättäväisyydellään, innostuneisuudellaan ja hyvällä asenteellaan aikaan
jotain ainutlaatuisen hienoa. Olen heistä ylpeä. Jos vain elokuvakelan nauha
kestää katkeamatta viimeisen esityksen loppuun asti, voimme huokaista
helpotuksesta ja olla tyytyväisiä.
Sanni Noronkoski
Kommentit