Skopjen keskusta on yhtä rakennustyömaata. Vardar-joen
molempia rantoja, keskustan Makedonia-aukiota ja sille johtavia katuja
reunustavat työmaa-aidat, joiden takaa kohoaa toinen toistaan leuat
loksauttavampia hallinto- ja kulttuurirakennusten sekä patsaiden ja
monumenttien betonirunkoja ja jo valmistuneita rakennuksia.
Makedonian tasavallan pääkaupungissa Skopjessa on käynnissä historiallinen rakennusprojekti, jonka
kaltaista yksikään eurooppalainen pääkaupunki tuskin on kokenut sitten toisen
maailmansodan jälleenrakennuksen. Uusien rakennusten joukossa on muun muassa
riemukaari, 22 metriä korkea Aleksanteri Suuren ratsastajapatsas ja Makedonian
taistelun museo.
Rakennusten tyyli huokuu klassismia pylväikköineen ja
kapiteeleineen, tosin liioitellut
mittasuhteet ja betoni marmoria ketterämpänä rakennusaineena vie ajatukset
antiikin kukoistuksen sijaan ehkä pikemmin Las Vegasiin. Useiden patsaiden ja
muistomerkkien aiheet liittyvät lisäksi kiisteltyihin ja jännitteisiin
tapahtumiin Makedonian historiassa.
Skopje 2014 -projektiksi nimetyllä valtaisalla rakennushankkeella
on kaikkea muuta kuin kansalaisten yhtenäinen tuki. Kyseessä on oikeastaan yhden
poliittisen puolueen, keskustaoikeistolaisen, kansallismielisen VMRO-DPMNE:n
suurponnistus, jonka varjoon uhkaavat jäädä niin makedonialaisen koulutetun
väestön mielipide, kansalliset vähemmistöt kuin suhteet naapurimaihinkin.
"Jotain Skopjelle täytyy joka tapauksessa tehdä"
Moni kaupungissa vieraillut matkailija on sen todennut:
jotakin Skopjelle ymmärrettävästi täytyy tehdä. Pääkaupungilla ei ole
oikeastaan ollut varsinaista keskustaa, vaikka sisäkkäisistä kehistä muodostuva
asemakaava sen sijoittaisikin keskipisteeseensä, Makedonia-aukiolle. Pimeä ja
autionoloinen aukio ei tätä paikkaa ole koskaan lunastanut huolimatta tärkeästä
nähtävyydestään, 1400-luvun Kivisillasta.
Ruman ja epäviihtyisän keskustan tausta on traaginen. Vuonna
1963 kaupunkia kohtasi voimakas maanjäristys, joka surmasi yli tuhat ihmistä ja
jätti 200 000 kodittomaksi järistyksen tuhotessa käytännössä kaupungin koko
varhaisemman rakennuskannan. Kansainvälistä apua virtasi kaupunkiin, ja
jälleenrakennuksen osallistuivat myös esimerkiksi suomalaiset, joiden
rakentamat, väliaikaisiksi tarkoitetut parakit kuuluvat olevan edelleen asuinkäytössä.
1960-luvun henki rakennustaiteessa merkitsi sitä, että betoni
toimi jälleenrakennuksen itseoikeutettuna materiaalina. Arkkitehtikilpailun
voittaneen japanilaisen Kenzo Tangen suunnitelmista toteutettiin keskustaa
kehämäisesti kiertävä asuinrakennuksista muodostuva "Kaupungin muuri"
sekä uusi rautatieasema, molemmat nykyisestä surkeasta kunnostaan huolimatta
varsin vaikuttavia rakennelmia.
Ongelma Skopjen osalta oli kuitenkin se, että
jälleenrakennus tähtäsi nopeaan asuttamiseen sekä liikenneyhteyksien
palauttamiseen mahdollisimman tehokkaasti, eivät pääkaupunkimaisen, viihtyisän
julkisen tilan luomiseen. Skopjen kiintoisimmiksi nähtävyyksiksi ovatkin muodostuneet
eivät aivan keskustassa sijaitsevat keskiaikainen linnoitus Kale, vanha ja uusi
basaari sekä jotkin moskeijat.
"Ehkä perussuomalaiset ovat sellainen porukka, joka valtaan päästyään saattaisi tehdä jotakin vastaavaa Helsingissä"
Näin totesi skopjelainen professori kuultuaan nyt jo
legendaariseksi muodostuneesta perussuomalaisten tekotaidemanifestista ennen
vuoden 2011 eduskuntavaaleja. Kansalliseen kulttuuriin ja kristillisiin
arvoihin viittaavat poliitikot tuovat kieltämättä mieleen Makedoniaa
hallitsevan VMRO-DPMNE-puolueen. Juuri samassa mielessä historiaa omiin
tarkoituksiinsa vääristelevänä sekä monoetnistä nationalistista visiota
edistävänä Skopje 2014 -projekti monen mielessä näyttäytyykin.
Korkeasti koulutetut makedonialaiset tuntuvat lähinnä
häpeävän käynnissä olevaa rakennusprojektia. Vaikka kaikki maan suuret puolueet
ovat vuorollaan ryvettyneet erilaisissa skandaaleissa, on juuri nykyisen
valtapuolueen piirissä hellitty ajatuksia esimerkiksi Aleksanteri Suuren
slaaviyhteyksistä. Ja juuri tällaista nolostuttavaa pöhköyttä kuin
alleviivatakseen rakennuttajat ovat omistaneet kunniapaikan Makedonia-aukion
keskellä tuolle antiikin suurelle hallitsijalle ja tämän ratsulle,
Bukefaloolle.
Välillä tuntuu kuin maassa olisi käynnissä
historiantulkintojen taistelu, jossa vain röyhkein ja julkein temppu voittaa.
Vaikka maan väestöstä kolmannes on muslimeja, näistä suurin osa albaaneja,
Skopje 2014 on slaavilaismakedonialainen, ortodoksikristitty hanke. Maan
muslimit ovat vaatineet uuden moskeijan rakentamista osana projektia, mutta
tähän ei ole suostuttu.
Aika ajoin suurimpien etnisten ryhmien välit leimahtavat
avoimiksi konflikteiksi ja vuoden 2001 lyhyen sisällissodan jälkeen viime
vuoden keväänä nähtiin jälleen väkivaltaisuuksia, syynä Skopje 2014 -projekti. Valtaapitävät
päättivät rakentaa ortodoksikirkon historialliseen linnoitukseen, Kaleen, joka
sijaitsee albaanienemmistöisellä Vardar-joen pohjoisrannalla.
Helmikuun alussa 2011 koettuaan kirkon rakentamisen puhtaana
provokaationa paikalliset albaanit alkoivat purkaa keskeneräistä rakennusta. Muun
muassa Makedonian ortodoksisen arkkipiispan yllyttämänä makedonialaiset nuoret
ottivat tapahtumien seurauksena väkivaltaisesti joitakin kertoja yhteen albaanien
kanssa.
Pyllistys joka suuntaan
Itsenäistymisestään saakka Makedonia on joutunut kärsimään Kreikkalaisten
vastustuksesta, joka on kohdistunut valtion nimeen. Kreikkalaisessa ajattelussa
maantieteellinen alue nimeltään Makedonia koetaan helleenien ikiaikaiseksi
omaisuudeksi. Tosiasiassa vielä 1900-luvun alkuvuosikymmenet kuluivat
Balkanilla sen selvittämisessä, kenelle Makedonia oikeastaan kuuluu. Slaavilais-makedonialainen
kansallistunne pääsi syntymään kuin vai vihkaa serbialaisten, bulgarialaisten,
luhistuvan osmanivaltakunnan ja kreikkalaisten taistellessa keskenään Balkanin
sodissa alueen kohtalosta.
Valitettavasti nykyisen Makedonian alueen slaavit
myöhästyivät vajaat sata vuotta eurooppalaisista kansakunta-arpajaisista, ja
Vardarin yläjuoksun ei-serbialainen slaavienemmistö sai tunnustetun aseman
vasta maailmansotien jälkeen sosialistisen Jugoslavian osatasavallan
pääväestönä. Vaikka nimikiista täytyy ymmärtää myös kreikkalaisen sisäpolitiikan
keppihevosena, piskuinen Makedonia on monta kertaa valtaapitäviensä toimesta
tehnyt kaikkensa, ettei sopua löytyisi. Kreikkalaisessa julkisessa
keskustelussa makedonialaista uhmakkuutta pidetään hullunkurisena juuri muun
muassa Aleksanteri Suuri -hölmöilyjen takia.
Aikana, jolloin Balkaninkin poliittisten toimijoiden luulisi
keskittyvän hieman merkittävämpien asioiden hoitoon, Skopje 2014 pyllistää siis
Bukefaloon ahterilla etelään. Rakennusprojekteilla on Skopjessa tosin osattu
härnätä myös muita ilmansuuntia. Alkuvuodesta 2011 Skopjessa valmistui myös
holokaustimuseo. Valtiovallan erittäin näkyvää tukea ja rahoitusta tälle
projektille voisi pitää hieman kummallisena, juutalaisten kansanmurhan muistelu
ei ole eurooppalaisia juuri kiinnostanut saksalaisia lukuun ottamatta.
Syy makedonialaiseen innostukseen löytynee kuitenkin siitä,
että näin voidaan sohaista bulgarialaisia, joilla on edelleen muun muassa
vaikeuksia hyväksyä makedonian kielen olemassaoloa. Bulgarialaiset usein
leuhkivat, että Bulgariasta ei luovutettu juutalaisia keskitysleireille 2.
maailmansodassa. Tämä ei valitettavasti koskenut niitä alueita, jotka Bulgaria
Saksan tukemana miehitti – Makedonian juutalaisista tuhottiin 98 prosenttia.
Tavatonta ei tietenkään ole Skopje 2014-projektin kaltainen
kansakunnan tietoinen rakentaminen. Sata vuotta sitten se oli tuiki tavallista
eikä välttämättä yhtään vähemmän irvokasta kuin nyt, kun se vain sattuu tapahtumaan
silmiemme edessä. Suotavaa tosin olisi, että Skopje 2014 -projekti ei nojaisi
historiafiktioon ja monoliittiseen kansakunta-aatteeseen. Makedonialle leimallista
olisi nimittäin muun muassa kielellinen ja kulttuurinen monimuotoisuus, josta
esimerkkinä voisi olla vaikka maailman tunnetuin skopjelainen, Äiti Teresa,
roomalaiskatolinen albaani.
Teksti ja kuvat: Max Wahlström
Uusi arkeologinen museo
Uusi ulkoasiainministeriö
Kommentit