Siirry pääsisältöön

Ryssarna vinner newyorkborna i stilmedvetenhet

Ryssarna vinner newyorkborna i stilmedvetenhet
<>

Vad tänker man till först på om en stad som aldrig sover - som New York? Jag tänker på glamour och serien Sex and the city, där Carrie Bradshaw trippar omkring längs avenyerna i sina kära Manolo Blahnik-skor. Jag tänker också på Fifth Avenue, där alla lyxbutiker finns: Gucci, Dior, D&G, Prada. Jag kan se framför mig den sköna och eleganta Audrey Hepburn utanför juvelaffären Tiffany’s, drömmandes om att få gifta sig med en rik man. En sådan bild hade jag fått av staden som även kallas för det stora äpplet. Jag märkte dock något överraskande på min senaste resa dit. Innan jag skulle åka oroade jag mig mycket över hurdana kläder jag skulle packa med mig, och speciellt skorna var jag rädd att jag skulle få skämmas för. De var ju inte precis några Jimmy Choon, men däremot väldigt bekväma att gå i.

Vad gäller mode är New York något helt annat än vad man låter förstå på TV. Jag minns hur jag förstummad stod på metrostationen Grand Central Station och tittade på hur stadsborna gick klädda. Till min besvikelse, men kanske även till min lättnad, gick folk rätt så grått och tråkigt klädda. Var fanns alla de där carriena och samanthorna? Och var fanns alla ljuvliga klackskor? Många hade bara vanliga tossor på sig. Så ofta som man kallar oss finnar tråkiga. Kanske New Yorks kvinnor använder alla de där härliga kläderna endast utanför arbetstid, som när de går på nattklubbar.

Jag märker även att jag jämför dessa kvinnor med dem som kommer från Ryssland. I storstäder som S:t Petersburg och Moskva är kvinnorna väldigt stiliga och framför allt kvinnliga. Jag vill inte påstå att kvinnorna i New York inte är stilmedvetna, men de ryska kvinnorna satsar mycket på sitt yttre. I Ryssland använder kvinnorna ofta färggranna och utsmyckade kläder samt klackskor. Själv har jag bott i den ryska staden Tver i nästan tre månader och jag minns hur jag i början kände mig så utanför i mina enkla kläder. De väckte inte sådan uppmärksamhet när jag sedan åkte till USA. Där tycktes ingen lägga märke till hur jag gick klädd.

Det kan vara bra att tänka på att i Ryssland är kvinnorna inte så jämlika i förhållande till männen då man jämför med västerländska kvinnor. Även i denna dag måste den ryska kvinnan stöda sig på sin man. I en rysk familj är det ofta mannen som arbetar medan kvinnan stannar hemma och tar hand om barnen. De ryska kvinnorna gifter sig oftast som mycket unga, ungefär i tjugo års ålder. För att hitta en man, helst en rik sådan, måste hon då satsa på sitt yttre. Vad jag har förstått satsar kvinnorna i New York mer på sitt yrke än på att hitta sig en fästman. Kanske de för jobbets skull klär sig i de där tråkiga gråa byxdräkterna.

Frågan är, hur kan de ryska kvinnorna, med ofta låga inkomster, klä sig så bra? Jag tror att en orsak till varför ryssarna är så stilmedvetna ligger i de ryska marknaderna. Marknader ordnas överallt i Ryssland. I Tver hölls det marknad varje veckoslut. Jag tycker inte man kan jämföra dessa med de finska lopptorgen, utan kanske snarare med de finska höstmarknaderna. På marknaderna i Ryssland säljs inte enbart använda prylar utan även helt splitternya produkter, dock mest kläder, skor och väskor. Första gången då jag besökte marknaden i Tver gick jag bara omkring och tittade på allting med stora ögon. Marknaden var så enorm och jag var rädd att jag skulle tappa bort mig i trängseln. Stämningen var otrolig, ungefär som på cirkus, och då jag besökte marknaden i Moskva hade de även björnar till uppvisning. Det flesta varorna är piratkopior och säljs till struntpris. Ett exempel är Puma-tossorna där de bytt ut bokstaven p mot ett r. Plånboken som jag för ett par år sen köpte på marknaden har åtminstone hållit bra. Det är alltså här som de ryska kvinnorna till ett billigt pris kan köpa sig sina väskor och skor.

Till slut vill jag säga, att det inte finns anledning till oro fastän man skulle resa till New York eller Ryssland i helt vanliga kläder. Ryssarna, till skillnad från amerikanerna, kanske dock öppet förundrar sig över sättet vi västerländska turister klär oss på. Även besökarna på Broadways musikaler klär sig lite hur det råkar, lite som i Finland. På operan i Moskva klädde sig människorna mycket stilfullt, men ändå inte i långklänning eller frack. Själv skulle jag inte gå dit i jeans och tossor.

Jag rekommenderar varmt både New York och Ryssland för alla. Dessutom är det bra att åka till Ryssland för att bli av med fördomar som så många ofta har. Själv blev jag positivt överraskad då jag för fem år sen åkte dit för första gången, och nu märker jag hur jag längtar tillbaka, mest för det underbara språkets, kulturens och de godhjärtade människornas skull.

Katrina Fröberg

Kommentit