Siirry pääsisältöön

Latvialaista runoutta kevään, kukkien ja mehiläisten kunniaksi!


Imants Ziedonis
***
Se oli kaunis kesä.
Me puhuimme vain kukkasin.

Toukokuussa puhuimme voikukin
ja sanat mehiläisinä saapuivat luoksemme
peittyneinä voikukkien pölyyn,
keltaisina.

Hauskaa puhelu on myös kissankäpälin.

Vaikeaa on puhua syreenein:
syreenien yössä sanat palavat
ja sydämeen jää niiden tuhka.

Heinäkuussa puhuimme unikoin
ja sanat jäivät unikoiden päihin.
Nyt, kun olen yksin ja kukaan ei näe,
ravistelen unikoiden kotia:
niin minä jutustelen kanssasi,
kun olen yksin.

Sitten me puhuimme nokkosin,
nokkosin puhuimme melko paljon.
Ehkä liian paljon.
Tuskin ollenkaan olisi pitänyt
puhua nokkosin.

Sillä syksyllä,
kun puhuimme liljoin,
yksi tavallisin punaisin,
toinen karmiininpunaisin,
emme enää ymmärtäneet toisiamme.

Mutta myöhemmin asterit
olivat jo täysin eri väreissä:
sinä puhuit violetein,
minä keltaisin,
enkä enää kuullut.

Ja sitten kaikki olivat jo kukkineet.
Enää olivat jäljellä
vain olkikukat.
Eilen lisäsin talvi-ikkunat,
ja olkikukat siellä kukkivat kahden ruudun välissä.

Istun ikkunan luona
ja puhun yksin
olkikukkasin.
Sanon:
“Pian tulevat kuurankukat.
Niillä en puhu - sanaakaan.”

***
Tā bija skaista vasara.
Mēs runājām tikai caur puķēm.

Maijā mēs runājām caur pienenēm
un vārdi kā bites atnāca līdz mums
aplipuši pieneņu putekšņiem,
dzelteni.

Jauka runāšana ir arī caur kaķpēdiņām.

Grūti ir runāt caur ceriņiem -
ceriņu naktīs vārdi sadeg
un paliek sirdī viņu pelni.

Jūlijā mēs runājām caur magonēm
un vārdi palika magoņu galviņās.
Tagad, kad esmu viens un nevien neredz,
es grabinu magoņu pogaļas -
tā es ar tevi sarunājos,
kad esmu viens.

Tad mēs runājām caur nātrēm,
diezgan daudz mēs runājām caur nātrēm.
Varbūt par daudz.
Mums laikam vispār nevajadzēja
runāt caur nātrēm.

Jo rudenī,
kad mēs runājām caur gladiolām,
viens – caur parasto rozā,
otrs – caur karmīnsarkano -
mēs jau vairs nesapratām viens otru.

Bet vēlāk asteres bija
jau pavisam dažādās krāsās:
tu runāji caur violetu,
es – caur dzelteno,
un es nekā vairs nedzirdēju.

Un tad jau viss bija noziedējis.
Vēl bija palikušas
tikai salmenes.
Vakar es ieliku ziemas logus,
un salmenes tur zied starp divām rūtīm.

Es sēžu pie loga
un runāju viens
caur salmenēm.
Es saku:
“Drīz būs leduspuķes.
Caur tām es nerunāšu – ne vārda.”

Käännös: Annika Suna

Kommentit