Siirry pääsisältöön

TARPOOKO PUOLALAINEN NYKYELOKUVA MENNEISYYDESSÄ?


On vuosi 1974. Gdańskissa järjestetyllä puolalaisen elokuvan festivaalilla pääpalkinnon vie Jerzy Hoffmanin Henryk Sienkiewiczin romaanista tekemä historiallinen spektaakkeli Vedenpaisumus (Potop, 1974). Olojen kiristyessä myös muut elokuvantekijät pakenevat epookin pariin ja historiallisista elokuvista muodostuu eräs puolalaisen elokuvan keskeisistä ilmiöistä aina 1980-luvulle asti.

Kaikki eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä tähän linjaan. Edellä mainitulla festivaalilla esimerkiksi Krzysztof Kieślowski kritisoi ankarasti nykyaikaa käsittelevien elokuvien vähäpätöistä asemaa epookkifilmeihin verrattuna. Kieślowski ei yksinkertaisesti voinut sietää elokuvia, jotka tapahtuivat menneisyydessä. Hänelle elokuvan piti käsitellä ennen kaikkea nykyaikaa.

Olisi ollut mielenkiitosta tietää mitä Kieślowski olisi sanonut siihen, että vuoden 2009 lopulta lähtien puolalaisen elokuvan päärahoittajan PISF:n (Polski Instytut Sztuki Filmowej, Puolan elokuvataiteen instituutti) tukiohjelmassa on ollut aivan oma osasto historiallisille elokuville. Tämä elokuvapoliittinen linjaus on johtanut varsinaiseen historiallisten elokuvien tulvaan.

Tarkasteltaessa viimeisen kolmen vuoden aikana valmistuneita historiallisia elokuvia voimme huomata kuinka etenkin toinen maailmansota ja sitä seurannut kommunistinen ajanjakso ovat olleet suosittuja kuvauksen kohteita.

Toisen maailmansodan kuvaamisella on Puolassa pitkät perinteet. Se oli yksi filmatuimmista aiheista heti sodan jälkeen aina 1980-luvulle asti. 1990-luvun alussa puolestaan tartuttiin kommunistisen aikakauden historiaan, koska systeemin vaihduttua voitiin vihdoinkin sanoa kuinka asiat todella olivat. Nämä viimeksi mainitut elokuvat eivät kuitenkaan kiinnostaneet yleisöä ja ilmiö kuihtui pois vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Nykyisin aihepiiri tuntuu kiinnostavan tekijöiden ohella myös katsojia. Suosittuja ovat olleet muun muassa Rafał Wieczyńskin vuonna 1984 murhatun papin Jerzy Popiełuszkon elämästä kertova Popiełuszko. Vapaus on meissä (Popiełuszko. Wolność jest w nas, 2009), Borys Lankoszin 1950-luvun alun, eli stalinismin aikakauden kuvaus Nurinperin (Rewers, 2009) ja Antoni Krauzen vuoden 1970 Gdynian mellakoista kertova Musta torstai. Janek Wiśniewski kaatui (Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł, 2011).

Ihan mikä tahansa ei kuitenkaan käy PISF:ille historialliseksi elokuvaksi. Tukiohjelmasta on löydettävissä kaikkiaan seitsemän kohtaa käsittävä selvitys siitä millaisia historiallisia elokuvia haetaan.

1. Historiallinen elokuva käsittelee historiallista tematiikkaa korkealla taiteellisella tasolla.

2. Se tuo esiin puolalaiselle traditiolle ja kulttuurille keskeisiä tapahtumia ja historiallisia henkilöitä (etenkin sellaisia, joita ei aikaisemmin ole nähty puolalaisessa elokuvassa).

3. On arvoiltaan kasvattava.

4. Kuvaa jonkin seudun paikallisia traditioita historiallisessa kontekstissa.

5. Rikastuttaa eurooppalaista kulttuurien moninaisuutta.

6. Sillä on merkitystä kansalliselle kulttuurille ja se vahvistaa puolalaista traditiota ja puolan kieltä.

7. Historiallisella taustalla on selvä vaikutus dramaturgiaan. Henkilöiden kehitys, tapahtumien kulku ja esitetyt tapahtumat ovat todennäköisiä kyseisessä historiallisessa kontekstissa.


Ilahduttavaa on huomata, että kaikki tällä reseptillä valmistetut historialliset elokuvat eivät suinkaan ole läpeensä patrioottisia vuodatuksia, vaan joukkoon mahtuu myös kriittisiä äänensävyjä. Näin on esimerkiksi kummassakin vuoden 2012 alussa ensi-iltansa saaneessa historiallisessa elokuvassa, eli Agnieszka Hollandin Pimeydessä (W ciemności, 2011) ja Wojciech Smarzowskin Ruusussa (Róża, 2011).

Hollandin Oscar-gaalaan asti parhaan ulkomaisen elokuvan sarjassa päässyt tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo lwowilaisesta putkimiehestä Leopold Sochasta, joka toisen maailmansodan aikana piilotteli ensin rahasta ja sitten hyväsydämisyydestään juutalaisia kaupungin viemäriverkostossa. Vaikka elokuva pääosin keskittyykin kuvaamaan Sochan ja juutalaisten välisen suhteen kehittymistä, niin myös puolalaisten antisemitismi tuodaan paikoittain pistävästi esiin.

Wojciech Smarzowskin Varsovan elokuvajuhlilla kansainvälisen kilpailun pääpalkinnon voittanut Ruusu kuvaa puolestaan kommunistisen vallan tuloa Masurian järvialueelle vuoden 1945 tienoilla. Rakkaustarinana alkava elokuva laajenee käsittelemään Masurian alkuperäisväestön identiteetin tuhoamista. Elokuvassa käy ilmi, että prosessin aloittivat saksalaiset halutessaan saksalaistaa heidät ja myöhemmin homman hoitivat loppuun puolalaiset omalla puolalaistamisohjelmallaan.

Erinäisistä positiivista seikoista huolimatta jotain epäilyttävää näissä historiallisissa elokuvissa kuitenkin on. Kun Kieślowskilta kysyttiin syytä siihen miksi hän ei pitänyt historiallisista elokuvista hän totesi vain, että se johtuu hänen luonteestaan. Ehkä tilannetta voi avata hieman tarkastelemalla Kieślowskin ”historiallisinta” elokuvaa, eli Kymmenen käskyn osaa kahdeksan: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi (Dekalog, Osiem, 1988).

Elokuva tapahtuu nykyajassa, mutta taustalla ovat vahvasti toisen maailmansodan aikaiset  tapahtumat. Silloin päähenkilö, nykyisin etiikan professorina toimiva Zofia, kieltäytyi auttamasta erästä juutalaistyttöä. Vuosien jälkeen he kohtaavat uudestaan ja käyvät läpi sodan aikaisia tapahtumia ja niiden seurauksia. Jokainen voi pohtia mitä tarinassa menetettiin tai saavutettiin sillä ratkaisulla, ettei sitä sijoitettu kokonaan tai edes osittain toisen maailmansodan aikaan.

Palatkaamme vielä lopuksi vuoden 1974 Gdańskin festivaalille. Vaikka Hoffmanin Vedenpaisumus veikin pääpalkinnon löytyi palkittujen joukosta myös nykyaikaan ja sen ongelmiin paneutuvia elokuvia, kuten Krzysztof Zanussin Elämän valo (Iluminacja, 1973) tai Andrzej Trzos-Rastawieckin Poliisin arkistosta (Zapis zbrodni, 1974). Nykyajan kuvaamisesta tulikin 1970-luvulla varsin yleistä Kieślowskin ja kumppaneiden edustaman niin sanotun moraalisen vastuun elokuvan piirissä.

Näin myös edellä esitetyn perusteella voisi olettaa, että puolalainen nykyelokuva tarpoo pitkälti menneisyydessä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä kaikista suosituimpia ja näin ollen myös tuotetuimpia elokuvia ovat olleet jo noin viidettä vuotta peräkkäin nykyaikaan sijoittuvat romanttiset komediat. Toisin sanoen vaikka puolalainen katsoja toisinaan hakeekin historiallisten elokuvien tarjoamaa pohdiskelua menneestä ja nykyisyydestä niin ennen kaikkea hän menee kuitenkin elokuviin pitämään hauskaa.


Lisää aiheesta:
www.pisf.pl
www.wciemnosci.pl
www.walesafilm.pl

Teksti: Jarno Hänninen


 Puolan tämän hetken suosituin näyttelijä Robert Więckiewicz esittää Lech Wałęsaa Andrzej Wajdan parhaillaan kuvattavassa elokuvassa Wałęsa. Kuva: Marcin Makowski/Akson Studio

Kommentit