Siirry pääsisältöön

London calling Helsinki - eli otteita helsinkilässlavistin opiskelusta petollisella Albionilla


"Гдѣ Англичанинъ, тамъ коварство и корысть!... «Царствія небеснаго нѣтъ», закричалъ, умирая, несчастный невѣрующій... «А если бы оно было, такъ англичане давно бы туда пробрались и заняли всѣ мѣста»." - Писемскій

Kävin syyskuussa kääntymässä HY:n lukuvuoden avajaishulinoissa. Kestin Metsätalon käytäviä ehkä puolisen tuntia ja lopulta pakenin horkkaisena kaisaniemeläiseen ravitsemusliikkeeseen hakemaa rohkeutta laitoksemme tohtorikoulutettavan ja ystäväni tukemana. Rauhoittuessani kylmän tuopin äärellä ja keskustellassani pedagogisen työn onnesta tajusin, että nyt on korkea aika vaihtaa (jälleen) maisemaa. Onneksi minulle on suotu levottomat jalat ja joustava (vaikkakin laiha) kukkaro sekä vahva anglofilinen ominaislaatu. Vain kaksi viikkoa myöhemmin kun olin matkalla Lontooseen en voinut aavistaa, että edessäni olisi muutakin kuin vain tavanomainen Erasmus-vaihtovuosi. Sumuinen ja historiankirjojen mukaan kavala Albion (Britannian vanhin tunnettu nimi) oli varannut minulle monta yllätystä.
Helsingin yliopiston Valtiotieteellisen tiedekunnan politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksella on vuotuiset kolme vaihtopaikkaa lontoolaisen University College Londonin School of Slavonic and East European Studies -laitokselle, joka vastaa etäisesti meikäläistä Aleksanteri-instituuttia ja tunnetaan tuttavallisesti lyhenteellä SSEES. UCL on brittiläinen huippuyliopisto (nota bene, tätä ei nyt saa sekoittaa Otaniemeen). Se kuuluu Russell-ryhmään ja on rankattu useaan otteeseen Britannian yliopistojen kärkiviisikkoon. Toisin kuin ruraalit perusenglantilaiset puritaaniyliopistot Oxford ja Cambridge, UCL perustettiin sekulaarien ja egalitarististen arvojen pohjalle (sieltä valmistui aikoinaan myös eräs intialainen lakimies Mohandas Gandhi ja legendan mukaan siellä vieraili myös kreivi Tolstoi).
SSEES on puolestaan toistuvasti palkittu UCL:n huippuyksikkö, jonka tutkimuskenttään kuuluu koko Eurooppa Oderista itään mukaanlukien Venäjä ja varsin yllättävästi myös Suomi! Toivon etteivät mahdolliset svekomaanilukijat pahastu kolleegojeni varsin epäsuomalaisesta logiikasta, sillä vastoin lukijan tahatonta oletusta kyseinen maantieteellinen paketti ei perustu Pariisin rauhansopimukseen vuodelta 1947 eikä edes brittien pöyristyttävään tietämättömyyteen transgermaanisesta Euroopasta, vaan tšekkiläisen filosofin ja valtiomiehen Tomáš Masarykin aatokseen vuodelta 1915, joka tunnetaan nimellä ”The Problem of the Small Nations in the European Crisis”. Työn keskeisin päämäärä on luoda puitteet kaikille Väli-Euroopan kansallisvaltioille (maat Saksan ja Venäjän välissä), joiden itsenäistyttyään tulisi luoda jonkinlainen kansainyhteisö. Masarykin mukaan juuri nämä kansat tulisivat näyttelemään ratkaisevaa roolia 1900-luvun vaiheissa. Uskallan väittää, että SSEES:issa Suomi on päässyt arvoiseensa seuraan sillä länsinaapurimme ovat osa School of European Languages, Culture and Society -sekametelisoppaa.
Nyt kun pakolliset esittelyt on vihdoin hoidettu voimme siirtyä itse asiaan. Toivon ettei yksikään HY:n rattaistossa ahertava loukkaannu verisesti jos koetan parhaan kykyni mukaan vertailla aitoa anglosaksista huippuyliopistoa suomalaiseen vastineeseensa. Artikkelin tarkoituksena on unohtaa debatti lukukausimaksuista, joista väitellään, osoitetaan mieltä ja järjestetään lakkoja myös täällä avoimen markkinatalouden ja kilpailukyvyn kehdossa sekä yliopistojen hallinnosta ja opiskelijoiden työelämään integroinnista (jossa Britannia peittoaa Suomen 6-1) ja keskittyä siihen oleelliseen eli opetukseen ja sen kautta saatavan koulutuksen tasoon.
Jo ensimmäisellä viikolla UCL:ssa havaitsin ettei kyseessä ole biletysvuosi. En ole ehtinyt ulkoiluttamaan harmaita aivosolujani (saati maksaani) Bloomsburyn opiskelijariennoissa kuin muutamaan otteeseen. Sen sijaan olen löytänyt itseni kursseilta, joiden luonne ei oikeastaan millään tavalla muistuta minua kotilaitoksesta. Opintopisteiden sijasta britit mittaavat kurssisuorituksensa kurssiyksikköinä (course units), joita lukuvuodessa kerätään vähintään neljä. Syventymättä tähän yliopistomatematiikalle ominaiseen laskutoimitukseen totean, että yksi kurssiyksikkö vastaa noin viittätoista opintopistettä. Tällä hetkellä opiskelen yhteensä viidellä kurssilla, joista useimmat ovat puolen kurssiyksikön suuruisia. Näillä kursseilla on yksi tunnin mittainen luento ja yksi kahden tunnin mittainen seminaari viikossa. Luento UCL:ssa tarkoittaa suunnilleen samaa mitä Helsingissäkin, mutta seminaari (wau!) onkin jo aivan toista luokkaa.
Seminaaritunnin epistola on suunnilleen seuraava: hetimiten kun opiskelijat ovat asettuneet taisteluvalmiuteen ja istuvat hiirenhiljaa puolustusasemissaan, kurssin vetäjä nousee kateederille ja aloittaa akateemiset kovapanosammunat. Kysymyksiä satelee kuin konekiväärin piipusta ja vastausten on tultava opiskelijoilta. Jos jokin kysymys jää vaille vastausta on varsin harvinaista, että kurssin vetäjä vaivautuu sen opiskelijoille selittämään. Nähkääs kaikki läksyt tulee olla luettuna ennen seminaaria, ja vastaukset seminaarin kysymyksiin löytyvät joko edeltäneen luennon sisällöstä tai sekundaarilähteistä (artikkeleista, lukulistojen kirjoista yms.). Korkeasta rimasta huolimatta onnistunut seminaarisessio on muutakin kuin vain kysymyksiä ja vastauksia. Viime kädessä ne muodostavat verrattoman akateemisen keskustelun, jossa usein päästään paljon pidemmälle kuin mitä lähdeaineistossa.
Lisäksi jokaiselle kurssille kirjoitetaan kahdesta kolmeen esseetä (viidestä seitsemään sivua) ja luonnollisesti kurssin päättää kolmen tunnin mittainen koe touko-kesäkuussa. Onko siis ihme jos lontoolaisslavisti kerää kasaan yleensä noin kuudella kurssilla yhteensä 60 opintopistettä? Uskallan vieläpä väittää a posteriori -tuntumalla että omaan kaaliini täkäläinen oppi menee paljon paremmin perille ja myös pysyy siellä. Muistan kotilaitoksella joskus puhuttaneen snellmanilaisesta yliopistosta. Kyseinen määre saatta olla minulta juuri nyt pahasti hukassa, mutta uskon että Johan Vilhelm viihtyisi hyvin vaikka vain vierailevana luennoitsijana täällä SSEES:illa.
Viimeistelläkseni tämän ylistysoodin minun täytyy vielä kertoa teille täkäläisen slavistiikan runsaudensarvesta eli paikallisen weboodin kurssitarjottimesta (tupla wau!). UCL:n Timetables ohjelmassa SSEES:in kurssit on jaoteltu kieliaineiden sijaan useampaan suunnilleen yhtä suureen kategoriaan. Löytyy kielitiede, talous, kirjallisuus, politiikka, historia, kulttuuri ja yleisslavistiikka (maantuntemus, muinaiskirkkoslaavi ym. humanistihumppa). Pääaineesta riippuu mihin näistä osa-alueista brittislavisti keskittyy, mutta oletusarvo on, että kaikista kakuista hotkaistaan merkittävä viipale.
Olkoonkin että täällä opiskelija norkoilee yliopistolla vain neljä vuotta (opetusohjelma on raameiltaan varsin tiukka, ja akateeminen vapaus on määreenä lähes tuntematon) viiden tai seitsemän sijasta, mutta ottaen huomioon em. opetustekniikan ja kurssitarjonnan laajuuden uskon SSEESiläisen pesevän meikäläisen mennen tullen. Laiha lohtu löytyy kuitenkin brittien varsinaisesta kielitaidosta. Kielikursseilla opitaan kielioppi sekä kielitiede Chomskya myöten, mutta jos vaihtovuosi kohdemaassa (yleensä kolmas opintovuosi) jää käyttämättä, ei englantilaisreppana saa suutaan juuri auki ulkomaisella kielellä.
Paljon olisi vielä kerrottavaa Lontoon ihmeistä ja toinen toistaan mielenkiintoisemmista kursseista, joilla parhaan taitoni mukaan puurran, mutta elo ei ole täällä totisesti tylsää! Jos satut harkitsemaan vaihtoon lähtemistä niin kehotan ottamaan yhteyttä politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen yliopistolehtori Tauno Savelaan. Vaivan palkkana saattaa olla menolippu Lontooseen!
Stefan Smirnov

PS. Jos sinua kiinnostaa lukea lisää edesottamuksistani Saarivaltakunnassa käy rohkeasti sivulle 3000milesofwonder.blogspot.com (ilman www-etuliitettä).

Kommentit